Het verhaal van docent Dirk-Jan
In de serie ‘het verhaal van’ bieden we een kijkje in het leven van een onderwijzer. We ondervragen de Adhoc’er naar zijn of haar passie en hoe zij Adhocdocent hebben leren kennen. Deze keer het verhaal van Dirk-Jan.
Het verhaal van
Dirk-Jan is werkzaam als docent Wiskunde en Rekenen. Hij is een geduldige en begripvolle docent die (net als zijn oud-docent Natuurkunde) op inhoudelijk en persoonlijk vlak impact wil hebben bij de leerlingen. Toen hij de volgende vraag kreeg; “Dirk-Jan, vind je het leuk om in het onderwijs aan de slag te gaan?” Dat was de vraag die mij deed nadenken over een carrière in het onderwijs. Na een aantal lessen bijgewoond te hebben, realiseerde ik mij dat de opleiding tot docent te starten voor mij een goede keuze zou zijn.
Wanneer een leerling uit dat hij er niets van begrijpt, vind ik het mooi om op zoek te gaan naar de stof die hij wel onder de knie heeft. Vanaf dat punt ga je stap voor stap door de stof heen. Je maakt de leerling wegwijs in het wiskundig denken. Als je na vijf minuten opeens een grote glimlach op het gezicht ziet verschijnen, weet je hoeveel impact jouw uitleg heeft gehad!
“Dirk-Jan, vind je het leuk om in het onderwijs aan de slag te gaan?”
Het mooie aan het docentschap vind ik dat je niet alleen bezig bent met je vak, maar ook met de persoon. Zo werk ik als docent op een christelijke school en is het gebruikelijk om de dag te openen met gebed en een gedeelte uit de Bijbel. Vaak deel ik dan nog iets persoonlijks. Dat vind ik bijzonder. Het is mooi om te zien dat leerlingen dan het lef hebben om juist op die momenten even naar binnen laten kijken. Zo delen ze ook iets vanuit hun hart. Docentschap is de schitterende praktijk van het samen met leerlingen zoeken naar hoe je met hen bij meer begrip en kennis van de stof komt. Je ziet dat je net dat laatste duwtje in de goede richting kan geven of hen kan begeleiden in het begrijpen van de stof!”
Benieuwd wat Adhocdocent voor jou kan betekenen?
Schrijf je vrijblijvend in en wij nemen contact met je op over jouw mogelijkheden voor de klas.