Het verhaal van docent Willeke

In de serie ‘het verhaal van’ bieden we een kijkje in het leven van een onderwijzer. We ondervragen de Adhoc’er naar zijn of haar passie en hoe zij Adhocdocent hebben leren kennen. Deze keer het verhaal van Willeke.

Het verhaal van

Willeke is werkzaam als docent Beeldende Vorming. Via Adhocdocent was het mogelijk om als stage een kleine vacature op te vullen. Willeke vindt het waardevol om vanuit haar eigen ervaringen iets mee te geven aan de leerlingen, zodat zij handvatten hebben voor het heden en de toekomst.

“Toen ik na mijn middelbare school een opleiding moest kiezen, wist ik dat het een sociale en creatieve opleiding zou worden. In eerste instantie wilde ik het onderwijs niet in, omdat zowel mijn moeder als zus al actief zijn in het onderwijs. Achteraf gezien ben ik blij met de keuze voor de opleiding tot docent Beeldende Kunst en Vormgeving.

Ik vind het werken als docent prachtig. In het onderwijs kan ik een inspiratiebron zijn voor mijn leerlingen. Zeker omdat je deel uitmaakt van een belangrijke levensfase waarin een persoon zich vormt. Om hen juist in deze periode te adviseren in keuzes die zij maken en te bevestigen in het werk dat zij doen, vind ik waardevol.

Toen ik pas een leerling complimenteerde met het feit dat haar niet-realistische tekening “niet saai, maar juist spannend” was, zag ik een brede glimlach ontstaan op haar gezicht. Priceless!

In mijn vak merk ik dat leerlingen al een beeld hebben van wat gangbaar en wenselijk is. Dit beeld wordt naar mijn inziens geschetst door hun omgeving. Ik vind het fijn om juist daarop invloed te hebben. Zo hebben hebben leerlingen een beeld dat je tekening pas mooi is als deze realistisch is. Toen ik pas een leerling complimenteerde met het feit dat haar niet-realistische tekening “niet saai, maar juist spannend” was, zag ik een brede glimlach ontstaan op haar gezicht. Priceless!

Zo zijn er in de afgelopen maanden meerdere momenten geweest, waarin ik besef: hier doe ik het voor! Denkend aan een leerling die ik dat extra duwtje gaf, waardoor hij tot nieuwe inzichten kwam. Of het feit dat leerlingen in hun pauze doorgaan, omdat ze ontdekt hebben hoe leuk ze het vinden. Dan weet je dat je – op welke manier dan ook – impact maakt!”

Benieuwd wat Adhocdocent voor jou kan betekenen?

Ben je enthousiast geworden over Adhocdocent na het lezen van het verhaal van docent Willeke? Schrijf je vrijblijvend in en wij nemen contact met je op over jouw mogelijkheden voor de klas.