Hoe docenten het werken op afstand ‘overleven’?
Ineens kun je de dagen flexibel inplannen en hoef je niet meer naar school. Wij spraken een aantal docenten over het werken in quarantaine en de daarbij komende struggles.
“Komt mijn lesstof wel goed over?”
Digitaal werken is nieuw, voor leerlingen en docenten. Het is het niet gemakkelijk om de kwaliteit van de lessen te waarborgen. Het is een raar gevoel wat binnensluipt op stille momenten thuis. Doen de leerlingen nog wel iets? Hoeveel achterstand komt er bij individuele leerlingen en bij klassen? Je hebt geen grip op de situatie.
“De steeds maar gewijzigde toets- en tentamenroosters: niet mopperen, maar flexibel zijn!”
De manier van toetsen is voor veel leerlingen ook veranderd: geen centraal moment, waarbij de leerling een toets maakt, maar de kennis wordt getest middels opdrachten. Voor de examenleerlingen ligt het nog net iets ingewikkelder. Het vraagt van iedereen zijn/haar aanpassingsvermogen en dat gaat niet iedereen even gemakkelijk af. Als docent vraag je je dan ook wel eens af of de leerlingen het allemaal beseffen en denk je na over de gevolgen die dit hebben kan. Maken de leerlingen hun huiswerk wel? Blijven zij op schema lopen?
“De leerlingen staan wat verder van me af dan dat ik graag zou willen.”
Als docent mis je simpelweg het sociale contact met de leerlingen. Ook de leerlingen zullen zich in deze tijd wat alleen voelen, zonder hun vrienden om zich heen. Maar als docent komen er ook vragen naar boven, want wat is de reden dat sommige leerlingen niet deelnemen aan de lessen en de opdrachten niet of matig maken? Als docent weet je namelijk ook niet altijd de volledige thuissituatie van de leerling. En juist dat maakt de situatie ingewikkelder. Kan ik nu ook ieder individu bieden wat hij/zij nodig heeft? Herken jij bovenstaande struggles? Praat erover met elkaar en deel je tips. Ook met ons, dan delen wij ze weer met onze docenten.
Tip voor jou:
“Zing, vecht, huil, bid, lach, werk (thuis) en bewonder. Niet zonder ons.” Woorden uit een lied van Ramses Shaffy. Ga eens bij jezelf na welke werkwoorden uit dit refrein jou aanspreken. Waar ben je juist in deze gekke weken, misschien wel extra, mee bezig geweest? Bespreek dit eens met je collega’s of misschien juist eens met die leerling waar jij je toch wel zorgen over maakt. Want wat misschien nog wel het belangrijkste is, is het einde van dit liedje. Dat je, in het bijzonder in deze tijd, de dingen samen doet en er voor elkaar bent.
Hoe zorg jij ervoor dat je het SAMEN doet?
Meer weten over werken via Adhocdocent?
Onderwijs is onze passie! En daarom doen we er alles aan de scholen te ondersteunen op zowel personeelsvraagstukken als met onderwijs gerelateerde projecten.