‘Ik miste vooral het lesgeven aan jonge mensen’
In de serie ‘het verhaal van’ bieden we een kijkje in het leven van een onderwijzer. We ondervragen de Adhoc’er naar zijn of haar passie en hoe zij Adhocdocent hebben leren kennen. Deze keer het verhaal van Alex.
Na 18 jaar in het bedrijfsleven te hebben gewerkt is Alex weer aan de slag gegaan in het onderwijs. Nu werkt hij als opleidingsmanager op een mbo-school in Rotterdam. Zijn carrière begon aanvankelijk als elektromonteur. Hij liet zich al snel bijscholen om les te kunnen geven in de elektrotechniek. Dit heeft hij uiteindelijk 10 jaar gedaan voordat hij als productmanager ging werken bij een bedrijf dat software ontwikkelt voor de installatietechniek. Hier heeft hij uiteindelijk 18 jaar met plezier gewerkt. Bij toeval kwam hij in contact met Adhocdocent. ‘Ik was met mijn gezin op een beurs in Ahoy en raakte in gesprek met een van de dames van Adhocdocent. Ik liet mijn contactgegevens achter voor een wedstrijdformulier, je kon toen iets winnen. Een week later werd ik gebeld of ik het leuk vond om weer in het onderwijs aan de slag te gaan.’
Die vraag overviel hem. Toen hij hier over nadacht trok het onderwijs hem nog steeds, hij miste vooral het lesgeven aan jonge mensen. Na goed overleg thuis besloot hij om zich als zelfstandig docent in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. ‘Met mijn dochters dacht ik na over een passende naam; Docinma. Afkorting van Docent, Coach, Interim Management.’
In 2015 startte hij de samenwerking met Adhocdocent. “Zij zorgden wekelijks voor 3 dagen aan lesopdrachten, ik regelde zelf 1,5 dag aan lessen. In die tijd gaf ik regelmatig lessen wiskunde, natuurkunde en scheikunde op verschillende scholen. Soms werkte ik wel op vier scholen binnen een week.” Hij vertelt dat hij voor iedere school een andere kleur map had. “Voorop elke map had ik een lijst met het rooster en belangrijkste regels van die school. Op die manier kon ik snel schakelen tussen de verschillende werkplekken.” Hij is op vrijdag meestal vrij en volgt dan een post hbo-leergang Excellent coachen. ‘Dit kon ik goed inbrengen tijdens mijn werk als docent en lid van het zorgteam. Het heeft mijn pallet aan vaardigheden enorm uitgebreid.’
‘Voorop elke map had ik een lijst met het rooster en belangrijkste regels van die school. Zo kon ik snel schakelen tussen de verschillende werkplekken’
In 2019 vroeg het Hoornbeeck College of hij bij hen in dienst wilde treden. Hier werkte hij eerst als docent, later kwam er een plek als opleidingsmanager vrij. Dit is nu zijn huidige rol. ‘Ik heb het enorm naar mijn zin en ervaar veel vrijheid in mijn werk.’
Alex kijkt tevreden terug op de samenwerking met Adhocdocent. Dit was voor hem dé stimulans om weer terug te keren in het onderwijs. ‘We hadden een goede en gezonde verstandhouding, regelmatig kwamen de dames van Adhocdocent met nieuwe ideeën. Maar hierin lieten ze mij altijd zelf de keus. Ik werd nooit gepusht. Ook het meeleven heb ik altijd als heel prettig ervaren. Zelfs toen ik als zzp’er samenwerkte voelde het als echte collega’s door de handgeschreven kaartjes en het persoonlijke contact.’
Voor mensen die ook een terugkeer in het onderwijs overwegen heeft Alex een advies: ‘Je moet echt iets met jongeren hebben en met die gasten om kunnen gaan. 60 tot 70 procent van de tijd ben je bezig om een connectie te maken. Pas als dát lukt kun je kennis overdragen. Het dagelijks omgaan met jongeren vind ik het allermooiste van mijn vak.
Wil je ook als ZZP-er in het onderwijs werken of hier in terugkeren en mogen wij je hier voor bellen? Neem dan eens contact met ons op.