‘Na een kleine omzwerving overwoog ik het docentschap’

In de serie ‘het verhaal van’ bieden we een kijkje in het leven van een onderwijzer. We ondervragen de Adhoc’er naar zijn of haar passie en hoe zij Adhocdocent hebben leren kennen. Deze keer het verhaal van Anne.

We spreken Anne, een vrolijke dame die na haar VWO-opleiding met een universitaire studie Econometrie en Operationele Research startte. Deze studie sloot niet 100% aan bij wat Anne wilde. ‘Het was veel meer wiskunde dan economie en de prestatiedruk was ook hoger dan ik had verwacht’ vertelt ze. Na een kleine omzwerving overwoog ze het docentschap. Haar nicht was docent Economie en ze besloot om eens een dag mee te lopen. Dit beviel haar zo goed dat ze over onderwijs na ging denken. ‘Door mijn studie econometrie was ik zo afgeknapt op wiskunde dat ik besloot om leraar economie te worden. Economie vind ik ook actueler en leidt tot meer gesprek en discussie in de klas. Daar kan ik erg van genieten’.

Haar sollicitatietraject bestond uit een telefonisch interview en een kennismakingsgesprek op kantoor. ‘Elk gesprek vond ik heel prettig en persoonlijk’ vertelt ze. Tijdens de kennismaking op de scholen werd ze enorm door de mensen van Adhocdocent geholpen. ‘Ze hielpen mij met het voorbereiden van de gesprekken en alles werd geregeld’. Hierdoor kon ze zich volledig concentreren op de inhoud van het gesprek en de eerste lessen.

Via haar zus kwam ze in contact met Adhocdocent Rotterdam. Dit ging heel gemakkelijk, Colinda wist van mijn zus dat ik net geswitcht was naar de lerarenopleiding. Ze vroeg of ik het leuk vond om alvast wat werkervaring in het onderwijs op te doen. Dat kon al als leswaarnemer. ‘Ik werkte hiervoor als caissière in een tuincentrum, voor een klas staan is natuurlijk heel wat anders! Maar het is een mooie aanvulling op mijn studie en stages’ vertelt ze.

‘Je hebt wel een portie lef nodig, je staat gelijk voor een volle klas’

Als leswaarnemer vervangt ze docenten die ziek zijn of om een andere reden niet aan het werk kunnen. Elk uur ziet er weer anders uit vertelt ze. Soms behandel je het huiswerk of neem je een toets af. Maar ik mocht ook een eenvoudige les over een nuttig en relevant onderwerp verzorgen. Dat deed ik in Havo/VWO klassen 1 tot en met 3. Van dat onderwerp wist ik veel af, dit was erg leuk om te kunnen doen.

Naast een prima bijverdienste heeft het werken als leswaarnemer geholpen in haar persoonlijke groei. ‘Ik heb vooral veel kunnen oefenen met mijn eigen houding richting leerlingen. In het begin wilde ik vooral aardig zijn. Dat hielp niet altijd voor mijn klassenmanagement. Hier heb ik over gesproken met mijn mede-leswaarnemers waarna ik dit zakelijker heb aangepakt. Dit gaf veel duidelijkheid voor de leerlingen en rust voor mijzelf.’

Anne raadt het andere studenten zeker aan om naast een HBO of WO-studie les te gaan geven. ‘Je hebt er wel een portie lef voor nodig. Je komt gelijk voor een klas te staan en moet direct je mannetje staan.

Wil je ook als leswaarnemer werken en mogen wij je hier voor bellen? Neem dan eens contact met ons op.