Helen-Sue: ‘Een leuke club mensen die hart hebben voor wat ze doen’

Helen-Sue Allard, Beleidsmedewerker Planning & Organisatie

'Ik vond ze professioneel en gewaagd dus ik dacht dat ga ik gewoon eens proberen’

Uitvallende lessen door ziekte, een enorme werkdruk voor docenten en klassen die te groot worden. Jongeren op middelbare scholen zijn geholpen bij een goede leerkracht die tijd voor ze heeft maar dit lukt niet altijd. Adhocdocent lost dit probleem op door onderwijsondersteuners in te zetten. Helen-Sue vertelt over het probleem waar de school mee kampte en over Adhocdocent waar ze al vanaf het begin (2009) mee samenwerkt.

Helen-Sue is beleidsmedewerker planning en organisatie en doet dit voor een gedeelte voor het Revius Lyceum Doorn. ‘’Ik hou me bezig met formatie, strategische personeelsplanning, inzet van personeel en de begroting. Ik stop een hele boel tijd in iets dat vervolgens heel veel tijd moet kunnen schelen.’’

ANDERHALVEMETERREGEL OP SCHOOL

Het Revius Lyceum in Doorn wilde de werkdruk voor docenten verlichten. ‘’We zitten natuurlijk weer in de opstart van de scholen, maar nu met alle beperkingen van de anderhalve meter regels. Onze school heeft ervoor gekozen om hele klassen naar school te laten komen, maar die passen natuurlijk niet in één lokaal. Dus één klas wordt verdeeld over twee lokalen en je hebt maar één docent op die klas. Je kunt niet de helft van de klas de mogelijkheid ontnemen om vragen te stellen. Voor die andere helft hadden we dus mensen van buiten nodig, want die heb je gewoon niet intern.’’

‘IK WILDE IETS ANDERS’

Hierdoor is Helen-Sue gaan zoeken naar een oplossing, zodat het onderwijs door kon gaan op het Revius Lyceum en de werkdruk voor docenten verlaagd werd. ‘’Ik was een beetje aan het zoeken. Ik wilde iets anders, iets nieuws, iets verfrissends. Daarbij geef ik nieuwe bureaus graag een kans. Het is namelijk heel moeilijk om tussen de gevestigde orde binnen te komen. Dus toen ben ik een beetje gaan Googlen en toevallig stuitte ik op Adhocdocent. Toen heb ik het contact gelegd van nou he, kom eens praten. Wat kun je bieden en wat kun je doen. En dat klikte gewoon heel erg leuk. Ik vond ze professioneel en gewaagd dus ik dacht nou dat ga ik gewoon eens proberen.’’

IN ÉÉN LOKAAL TEGELIJK

Door de inzet van onderwijsondersteuners kunnen leerlingen naar school, gaat het onderwijs door én wordt de werkdruk van docenten verminderd. Hierdoor wordt ook de kwaliteit van lesgeven beter. Maar wat doen de onderwijsondersteuners nou precies? ‘’Er wordt niet zozeer lesgegeven door de ondersteuners. De docent is fysiek in het ene lokaal en in het andere lokaal via het scherm, dus dan volgen de leerlingen gewoon de les. De docent kan maar in één lokaal tegelijk vragen beantwoorden en leerlingen hebben altijd wel vragen over een sommetje of een tekstje. Die vragen kunnen ze dan direct aan de ondersteuner stellen zonder eerst te moeten wachten tot de docent weer terug is in dat andere lokaal. Ik denk ook doordat er iemand is, dat dat al een bepaald gevoel creëert.’’

30 ONDERWIJSONDERSTEUNERS IN 3 DAGEN

We vroegen Helen-Sue of er tijdens de samenwerking met Adhocdocent een situatie of prestatie is geweest, die niet onverteld mag blijven. ‘’Ja, we hebben een flink project gehad waarbij we met z’n allen heel hard hebben moeten werken in een hele korte tijd. Ik was opzoek naar 45 klassenondersteuners en dat is best wel veel. Die moesten binnen een week geregeld én ingeroosterd zijn. Toen heb ik Adhocdocent ingeschakeld en vroeg ik van joh wat kunnen jullie hierin betekenen? Ik vond het vooral belangrijk dat Adhocdocent de selectie en screening zou doen. We hebben uiteindelijk 120 reacties gekregen en hier met man en macht aan gewerkt.’’

‘’Binnen 3 dagen na de sluitingstermijn hadden we het rond. Dat was een flinke klus waarin we heel erg nauw moesten samenwerken en dat ging echt heel erg leuk en fijn. Ik merkte dat er vanuit Adhocdocent heel veel betrokkenheid was. Dat vond ik mooi en dat mag best wel gezegd worden. Er is echt veel neergezet in een hele korte tijd door een leuke club mensen. Dat is ook een van de redenen waarom ik iedere keer terugkom bij Adhocdocent, want ik ervaar ze als een leuke club mensen die echt hart hebben voor wat ze doen.’’

‘IK KAN DAG EN NACHT APPEN’

Helen-Sue is zeer te spreken over de samenwerking met Adhocdocent. ‘’We hebben goed contact over de indeling van de onderwijsondersteuners. Het is echt een project wat we samen doen. Ook omdat het best wel complex is om het van een afstand te doen omdat je veel moet weten van oké welke docent doet dit en welk vak is dat.’’ Ze zou Adhocdocent in één zin omschrijven als: ‘’Een professionele en fijne samenwerkingspartner!’’

IDEALE OPLOSSING

Adhocdocent helpt niet alleen scholen om een probleem op te lossen, docenten worden namelijk ook geholpen doordat hun werkdruk verlaagd wordt. Daarnaast bieden ze leerlingen de mogelijkheid om naar school te komen en last but not least hebben we de onderwijsondersteuners die geholpen worden. Zo vertelt Helen-Sue: ‘’Wij zijn een opleidingsschool die investeren in nieuwe docenten die ervaring op moeten doen. Door dit leswaarnemerschap, zie je vaak al of iemand het wel of niet in zich heeft en die begeleiden we. Dit is ook interessant voor andere scholen. Je kan hier een hele fijne docent uitkrijgen die jij gaat vormen. Als school bied je de onderwijsondersteuners namelijk een mooie kans om ervaring op te doen als docent, zonder dat ze daarvoor zijn opgeleid. Want als je nergens ervaring op kunt doen, hoe kun je dan uiteindelijk ergens aan de bak komen?’’

Als laatste laat ze weten: ‘’Ik weet niet of Adhocdocent net zo hard werkt voor andere scholen als voor mij maar als ze dat doen dan raad ik ze iedereen aan! Maar toch eigenlijk ook weer liever niet want dan hebben ze minder tijd voor ons haha!’’

Wil jij weten wat Adhocdocent voor jouw school kan betekenen? Klik dan hier.