Hans (29) is leswaarnemer bij Adhocdocent: ‘Onverwachts toch weer voor de klas’

Hans Knapen, Leswaarnemer bij Adhocdocent

'Binnen twee weken na dit gesprek stond ik al voor de klas’

Uitvallende lessen door ziekte, een enorme werkdruk voor docenten en klassen die te groot worden. Jongeren op middelbare scholen zijn geholpen bij een goede leerkracht die tijd voor ze heeft maar dit lukt niet altijd. Adhocdocent lost dit probleem op door onderwijsondersteuners in te zetten. Hans Knapen (29) werkt via Adhocdocent als leswaarnemer bij het Van Lodenstein College in Kesteren en vertelt over zijn avontuur bij Adhocdocent.

Hans heeft altijd al in het onderwijs willen werken. Dit liep alleen iets anders dan hij in eerste instantie had gehoopt. ‘’Het onderwijs is altijd een beetje in mijn hoofd gebleven. Ik heb een jaartje PABO (opleiding tot basisschoolleerkracht) gedaan, maar dit bleek niet mijn doelgroep te zijn. Toen heb ik gekozen voor leraar voortgezet onderwijs Engels. Tijdens deze opleiding merkte ik dat ik nog te jong was om het lesgeven onder de knie te krijgen dus met deze opleiding ben ik toen ook gestopt. Wel met het idee om later weer terug te komen.’’ Het probleem waar Hans vervolgens tegenaan liep is dat hij graag docent Engels wilde worden, maar hier niet het juiste diploma voor had waardoor hij deze functie binnen het onderwijs niet kon vervullen. Totdat hij in contact kwam met Adhocdocent…

ONVERWACHTS TOCH IN HET ONDERWIJS

En jawel, na 8 jaar in de verkoop gewerkt te hebben, staat Hans nu toch echt voor de klas! ‘’Ik denk dat het vorig jaar september was, toen werd ik gebeld door Nicole of ik voor Adhocdocent als leswaarnemer wilde gaan werken op het Van Lodenstein College. Eigenlijk is dat heel snel gegaan. Binnen twee weken na dit gesprek stond ik al voor de klas.’’

VEEL ZIEKEN EN LEERACHTERSTANDEN

Door de inzet van leswaarnemers zoals Hans, worden scholen en docenten flink ontzorgd. ‘’Er zijn veel zieken waardoor er veel lesuitval is en er een tekort aan docenten ontstaat. Hiermee ontstaan dus ook leerachterstanden. Door Adhocdocent in te zetten probeert de school die leerachterstanden zoveel mogelijk te beperken. Als leswaarnemer vang je namelijk echt het probleem van de dag op. Je zorgt dat er geen gaten in het rooster komen en neemt veel lessen over. Je ontzorgt dus niet alleen collega’s, maar ook de roosterplanners die elke keer met die problemen zitten van docenten die ziek zijn. Je lost een probleem op waar scholen eigenlijk altijd tegenaan lopen.’’

‘ADHOCDOCENT IS EEN CLUB DIE BETROKKEN IS OP JOU’

Wat hij van de samenwerking met Adhocdocent vindt? ‘’Adhocdocent is een club die betrokken is op jou. Ze sturen je niet het bos in, als ik een vraag heb dan kan ik hem altijd stellen en krijg ik ook snel antwoord. Ik ben heel blij met deze samenwerking. Dit helpt ook mij juist weer verder in het onderwijs.’’

‘JE HOORT BIJ DE CLUB’

Hans ziet de functie van leswaarnemer als een groot voordeel. ‘’Het geeft je zoveel energie. Je leert ook elke dag weer iets nieuws en je helpt de school. De school is ook altijd dankbaar dat je er bent. Je werkt dan wel via Adhocdocent, maar zo voelt het voor mij niet altijd. Je hoort bij de club, je bent welkom en de leerlingen kennen je onderhand. Het is niet meneer Knapen van Adhocdocent, nee het is meneer Knapen van het Van Lodenstein College.’’

STARTEND IN HET ONDERWIJS                                                     

Hans legt uit waarom hij starters in het onderwijs aanraadt om bij Adhocdocent te beginnen. ‘’Kijk, wanneer je in dienst gaat bij een school dan is er een bepaald verwachtingspatroon. Als je binnenkomt via Adhocdocent wordt er extra aandacht aan je besteed en gekeken naar je voortgang. Dat is echt een voordeel, ook qua werkzekerheid. Mensen die nu denken aan het onderwijs zou ik als advies willen geven: word eerst even een jaar leswaarnemer via Adhocdocent. Neem die tijd om te ontdekken welke vakken je echt leuk vindt om te geven. Door verschillende vakken te geven kom je er namelijk achter wat je wel en niet leuk vindt.’’

Hans zou Adhocdocent in één zin omschrijven als: ‘’Een enorme kans om een in slop geraakte onderwijscarrière weer op te bouwen. Dat had ik namelijk helemaal niet meer verwacht.’’

Wil jij weten wat Adhocdocent voor jou kan betekenen? Klik dan hier.