‘Elke dag een lach op het gezicht van de leerlingen, daar doe ik het voor!’

In de serie ‘het verhaal van’ bieden we een kijkje in het leven van een onderwijzer. We ondervragen de Adhoc’er naar zijn of haar passie en hoe zij Adhocdocent hebben leren kennen. Deze keer het verhaal van Albert-Jan.

Tijdens zijn werk als accountant werd Albert-Jan gevraagd om een les Bedrijfseconomie te geven aan een groep leerlingen. “Een van mijn klanten vroeg mij dit om te doen. Hij had destijds een eigen accountantskantoor en is nu docent Nederlands. Vanuit mijn passie iets vertellen over mijn vak was écht leuk. En ik vond alle leerlingen heel geïnteresseerd.” Zijn eerste kennismaking met het lesgeven beviel zo goed dat hij vaker gastlessen is gaan geven op mbo- en hbo-scholen.

Begin 2019 overwoog hij een definitieve overstap naar het onderwijs. “Ik begon gewoon met googelen naar wat je allemaal nodig hebt om over te stappen naar het onderwijs. Toen ik een bericht van Adhocdocent zag, ben ik hun reviews gaan lezen; die waren erg positief en persoonlijk. Ik heb toen het inschrijfformulier ingevuld; binnen een week had ik contact en een uitnodiging. Zo kreeg ik al snel een persoonlijk gesprek met René van Adhocdocent.’

Tijdens dit gesprek hoorde Albert-Jan wat er allemaal mogelijk is om als ‘niet-onderwijs-professional’ toch voor de klas terecht te komen. “Het was heel interessant wat René mij allemaal vertelde. Ik voelde mij enorm begrepen en ondersteund in mijn zoektocht. Vanuit Adhocdocent was er veel interesse in mijn persoonlijke verhaal en werd er bij elke stap met mij meegedacht”. Ze besloten samen om te starten met het opdoen van werkervaring. Dit kon hij bij verschillende scholen doen.

Vanuit de ervaring die Albert-Jan had met het geven van gastlessen, was hij snel inzetbaar voor het verzorgen van lessen Rekenen, Wiskunde en ook het vak Ondernemerschap. De lessen die hij geleerd had in het runnen van een eigen onderneming kon hij hierin heel goed kwijt.

“Ik ervoer vroeger vaak grote stress door mijn werk. Nu hoor ik van mensen dat ik er gezonder uit zie en rustiger ben geworden.”

In de loop van 2019 besloot hij volledig de stap naar het onderwijs te maken en startte met de verkoop van zijn kantoor. “Dat was best een drukke en gekke periode. De verkoop van mijn bedrijf vroeg veel aandacht en ik stond ook nog voor de klas. Gelukkig regelde René veel voor mij en verzorgde hij zelfs bijna alle administratieve processen zodat ik niets ben vergeten. Die zekerheid en ontzorging was heel prettig.”

Nu werkt Albert-Jan voor 0,8 fte op een mbo-school in Vlissingen en doet daarnaast een studie tot docent Nederlands. Leren doet hij vaak ’s avonds en gaat zelfs nog 1 dag per week naar school. “Tijdens mijn werk als accountant werkte ik soms wel 70 tot 80 uur in de week. Ik heb nu soms het gevoel nog dat ik zelfs tijd overhoud. Daarom heb ik een profiel aangemaakt op internet om bijles te kunnen geven als daar tijd voor is.”

Persoonlijk ervaart hij een enorm verschil tussen zijn eerdere carrière en zijn huidige baan als docent. “Ik ervoer vroeger vaak grote stress door mijn werk. Als accountant had ik te maken met hele harde deadlines. Nu hoor ik van mensen in mijn directe omgeving dat ik er gezonder uit zie en rustiger ben geworden. Ik kan meer ontspannen en creatief zijn en heb meer tijd voor iemand zijn verhaal. Daar geniet ik enorm van.”

Naast het overbrengen van kennis heeft Albert-Jan tijdens de lessen ook tijd voor ontspanning. “Bij mij is er altijd ruimte om aan het eind van de les bijvoorbeeld een TikTok te maken; zelf doe ik dan ook gewoon mee. Ik ben een van de jongste docenten op school en hoorde van de leerlingen dat niemand van mijn collega’s precies wist hoe dat moest. Pas heb ik het als beloning toegepast voor als ze het werk gedaan hadden. En dat werkte!”

Denk je er ook over na om van buiten het onderwijs voor de klas te staan? Neem dan eens contact met ons op.