Herinner jij je docent nog?

Elizabeth (19) reageerde direct bevestigend op de vraag via Instagram of zij de docent nog herinnerde die het meeste impact op haar heeft gemaakt. Haar antwoord was niet alleen instemmend, maar ook onderbouwd: ‘Hij deed alles in afhankelijkheid van God en liet mij zien hoe een docent hoort te zijn!’ Elizabeth heeft het over docent Bezemer die haar tot op heden inspireert voor de invulling van haar lessen.

“Het was een jonge docent, ik verwacht dat hij ongeveer 5 jaar ouder is dan ik ben. Ik zat op een internationale school en had hem de laatste 4 jaar van mijn schoolperiode als docent, maar ook als mentor. Ongeveer 3 jaar voor het behalen van mijn examens, ging het niet zo goed met me.

Dit alles had invloed op mijn schoolwerk. Ik had weinig energie en wist niet hoe ik dit nu verder in moest gaan vullen. Hierdoor voerde ik veel gesprekken met mijn mentor, docent Bezemer. Hij gaf mij de vrijheid die ik nodig had. Hij wilde juist nu niet moeilijk gaan doen over schoolwerk, omdat dit mij en de school niet zou helpen. Zo mocht ik zelf mijn schoolwerk gaan plannen. Die afspraken en gesprekken had ik echt nodig!

Zelf had ik vooral heel veel vragen. Waarom gebeurt dit nu bij mij? Ik voelde de vrijheid om dit ook te delen met mijn mentor. Ik vond het gaaf om te zien hoe hij niet gelijk kwam met oplossingen, maar juist met adviezen uit de Bijbel, het boek dat zowel voor hem als mij erg belangrijk is.

De gesprekken met hem waren voor mij verhelderend, niet alleen voor die situatie, maar ook voor mijn carrière. Ik wilde al heel lang juf worden, maar door de aanpak van docent Bezemer werd dit bevestigd. En nu volg ik de pabo! Maar met een voorwaarde: als het academische ten koste gaat van de geestelijke vorming, hoeft het van mij niet. Vooral de karaktervorming van het kind is belangrijk!

Bij het afscheid op school heb ik docent Bezemer gepast bedankt. Ik schreef hem een brief en gaf hem een doosje Merci, met op elk chocolaatje een reden om hem te bedanken. Alle leerkrachten en docenten zou ik willen zeggen: het geestelijke gaat voor het academische, dus focus niet teveel op de cijfers. En ja, die moeten er komen. Maar zonder de karaktervorming van het kind, gaat het minder goed!”


Meer weten over werken via Adhocdocent?

Onderwijs is onze passie! En daarom doen we er alles aan de scholen te ondersteunen op zowel personeelsvraagstukken als met onderwijs gerelateerde projecten. Meer weten?

Lees meer over ons Bekijk al onze vacatures Vrijblijvend inschrijven